V-ati intrebat vreodata de ce medicina alternativa da rezultate si e asa de populara, de ce un vraci sau preot care trateaza orice boala cu aceleasi 3-4 ceaiuri, zonoterapie sau cu descantece au asa mare succes?
Iata cateva motive pentru care aceste
mijloace terapeutice indoielnice dau rezultate:
2. Multe
boli cronice sau incurabile au o evolutie ciclica.
Artrita, scleroza in placi, alergiile,
tulburarile gastrointestinale, precum si o sumedenie de alte boli au perioade
de acalmie si de agravare. Daca tratamentul naturist "pica" la inceputul
unei perioade de acalmie, sunt mari sanse ca suferindul sa fie convins
ca este vorba de efectul acestuia.
3. Ati auzit,
desigur, de efectul placebo.
Sugestia, credinta, speranta, reinterpretarea
realitatii si destragerea atentiei sunt mecanisme care pot influenta in
bine practic orice boala, fie ca perceptie subiectiva (bolnavul doar crede
ca se simte mai bine), fie ca modificari obiective (efecte asupra mecanismelor
patologice ale bolii).
4. Vraciul
primeste pe nedrept creditul.
Sunt bolnavi care se trateaza la
medic, dar iau si ceaiurile domnului Cozac. Cand efectul tratamentului
medical se face simtit, in 90% din cazuri nu medicul, ci domnul Cozac culege
laurii! Asta pentru ca multi bolnavi sunt ignoranti, pe de o parte, iar
pe de alta pt ca vracii sunt personalitati foarte puternice, harismatice,
pe cand medicii au prea adesea complexul prudentei excesive.
5. Diagnosticul
sau prognosticul initial au fost gresite.
Medicii sunt si ei oameni supusi
greselii, si pot pune un diagnostic de boala grava, incurabila, cand de
fapt nu e vorba de asa ceva. Sau pot da numai 2 luni de viata unui bolnav
incurabil, si acesta sa traiasca 6 luni sau mai mult. Daca situatii de
acest fel sunt asociate cu un "pelerinaj" la sora X sau la preotul Y, ori
la vraciul Z, poate rezulta o marturie spectaculoasa de vindecare pentru
o boala care nici macar nu a existat. Alteori chiar vraciul pune diagnosticul
de boala fantoma (Ai cancer!), pe care apoi bine-inteles o vindeca....
6. A nu
se confunda cresterea moralului cu vindecarea.
Harisma vracilor si personalitatea
lor zdrobitoare genereaza adevarate curente "mesianice", care au adesea
un
puternic efect psihologic de ridicare a moralului.
7. Nevoia
psihologica de vindecare distorsioneaza adeseori realitatea.
Chiar cand vindecarea nu vine, bolnavul
se convinge pe sine ca totusi a fost ajutat. E vorba de mecanisme psihologice
care reinterpreteaza realitatea care contravine atitudinilor si parerilor
pe care cineva la are la un moment dat, ca o supapa de rezolvare a tensiunii
psihice. Se spune ca perceptia si memoria sunt ambalaje care se muleaza
foarte fix in jurul convingerilor interioare fundamentale. Asa ca aici
intervine nevoia schimbarii, pe care numai Duhul Sfant o poate face. Abia
atunci putem spera ca increderea copilareasca, orbeasca si primejdioasa
in medicina alternativa sa fie demolata.
Medicina alternativa este un termen deja consacrat, si include toate practicile si metodele terapeutice care nu au un fundament stiintific, si care adeseori se bazeaza pe concepte pagane, necrestine (de genul dezechilibrelor energetice, simpatia dintre macro si microcosmos, etc.). Din acest motiv, noi evitam sa folosim acest termen.
Metodele naturale de tratament, intre care se includ regimul alimentar, exercitiul fizic, masajul, hidroterapia, fitoterapia, etc., reprezinta o alta categorie terapeutica. Despre ele vorbeste Ellen White ca fiind adevaratele remedii (de ex. in citatul clasic din Divina vindecare, pag. 126 in original, la debutul capitolului "Remedii naturale": "Aerul curat, lumina solara, cumpatarea, odihna, exercitiul fizic, dieta corespunzatoare, folosirea apei, increderea in puterea divina - acestea sunt adevaratele remedii" - de aici s-a nascut conceputul NEWSTART). Dar aceleasi remedii sunt promovate cu mare caldura si de exponenetii medicinei alternative! Atunci care este diferenta?
Diferenta este fundamentul si modul de folosire a acestor remedii. Daca fundamentul pe care ele stau este pagan (vezi yoga), un ucenic autentic al lui Hristos se va abtine de a apela la un astfel de tratament. De exemplu, chiar daca ceaiurile pe care domnul Cozac le recomanda cuiva s-ar putea sa-i fie utile (lucru in legatura cu care am insa serioase indoieli), faptul ca dumnealui accepta sa sponsorizeze emisiuni TV in care se face reclama terapiei prin bioenergie ma face sa nu-i pot folosi ceaiurile. Cat priveste modul de folosire a remediilor naturale, cred ca exista cel putin trei lucruri esentiale.
Primul - aceste remedii au limitele lor. Este adevarat ca dieta sanatoasa, de ex., va preveni o treime din cancere, o buna parte din bolile de inima, etc., dar aceasta nu inseamna ca vom deveni nemuritori prin dieta. Suntem inca pe pamant, Satana are inca libertate si face mult rau. De aceea, chiar daca aplic toate remediile naturale, boala este posibil sa vina - desigur mult mai rar si in forme mai usoare, dar va veni. De asemenea, fiecare remediu natural are limitele sale. Nu exista remedii bune la toate, si cei care pretind ca vindeca orice boala cu ajutorul unuia din aceste remedii (ceaiuri, bai, etc.) este sarlatan. Astfel ajungem la al doilea lucru esential:
Rremediile naturale trebuie aplicate IN TOTALITATE. Este vorba aici cu mult mai mult decat de niste leacuri pe care la iau cand vine boala. Este vorba de UN STIL DE VIATA. Observati ca cele opt principii au mult mai mult de-a face cu obiceiuri cotidiene, care alcatuiesc o buna parte din viata noastra (alimentatia, miscare, amunca si odihna, stapanirea de sine, raportarea la mediul natural - apa, aer, soare - si relatia mea cu Dumnezeu) si prea putin cu retete terapeutice pentru boli (desi nici acestea nu lipsesc). Orice incercare de a izola unul din aceste remedii naturale si de a face din el inceputul si sfarsitul terapiei este din capul locului extremism. Din acest motiv nu pot fi de acord cu tratamentele pe care diverse surori sau frati din bisercia noastra le practica. Aproape intotdeauna aceste persoane pretind ca vindeca majoritatea bolilor cu ceaiurile, masajele sau baile pe care s-au deprins sa le practice, dar nu-mi amintesc sa fi auzit pe vreunul insistand pe nevoia de schimbare a modului de viata in sensul respectarii celor opt factori sanogeni fundamentali amintiti mai sus. S-ar putea raspunde ca aceste persoane sunt specializate pe un domeniu anume, asa cum medicii au diverse specialitati si fiecare isi face partea sa. As fi de acord daca acesti tamaduitori si-ar vedea limitele. Regula este insa pretentia ca pot vindeca orice, doar sa urmezi tratamentul lor.
In al treilea rand, increderea in Dumnezeu are importanta covarsitoare. Ea ofera motivatia pentru schimbare, iar prin asigurarea mantuirii ea transcende limitele celorlalte remedii naturale. Increderea in Dumnezeu este un remediu natural, in sensul ca fiinta umana are o nevoie naturala, organica de ea; increderea in puterea divina nu este ceva optional, sau ceva cu care unii se nasc, iar altii nu. Este daca doriti ceea ce Augustin numea "nelinistea sufletului pana ce-si afla odihna in Dumnezeu". Aceasta da si mai multa greutate necesitatii aplicarii tuturor remediilor naturale, situatie in care actiunea lor devine sinergica.
Sper ca cele de mai sus ajuta la clarificarea ceruta. Ideea este ca la fel cum exista o singura Biblie si mii de curente crestine, tot asa exista un singur pachet de remedii naturale dar nenumarate variante de intelegere si aplicare a lor. Discernamantul se impune in ambele situatii, intrucat nu este nici pe departe tot una pe ce cale apucam!