Imaginea unui bolnav de cancer, care mai are de trait cateva
saptamani sau zile, chinuit de dureri atroce alinate doar de morfina pentru putin timp si
pentru care moartea este asteptata ca o izbavire poate fi terifianta pentru multi.
Poate ati vazut vreodata sau ati auzit de victima vreunui accident in
urma caruia un om sufera un traumatism cerebral atat de putemic, incat creierul sau devine
irecuperabil. EI este tinut in viata doar intr-un mod artificial, prin multele fire si
tuburi care il conecteaza la aparate sofisticate. V-ati intrebat daca acesti oameni
"traiesc"'? Ce fel de viata este aceasta?
Exista vreo diferenta intre a fi in viata si a trai? A fi in viata este
un fenomen pur biologic. Fluturii sau elefantii sunt vii. Copacii sunt vii, de asemenea. A
trai insa nu inseamna numai a fi viu. A trai inseamna sa existi ca om, sa contezi pentru
ceilalti, sa fii implicat in ceea ce se intampla. Un cal ranit, pe vremuri, era impuscat
imediat! Putem noi refuza omului mila pe care nu o refuzam unui animal care sufera'?
Suntem obisnuiti cu termeni ca: viata, a trai, moarte, pe care
ii folosim curent, dandu-le sensul lor de baza. Ignoram insa, din nestiinta sau din din
dorinta de confort psihic, paradoxurile acestor notiuni ontologice. Acesti termeni devin
astazi din ce in ce mai greu de definit exact, mai ales atunci cand decizia asupra vietii
si mortii este luata de catre oameni. In acest context, o discutie despre euthanasie ridica
multe intrebari, la care deseori este greu de raspuns, mai ales daca acest raspuns trebuie
sa tina cont in acelasi timp de considerente morale, sociale, religioase si economice.
Asemenea realitati tragice, aparute frecvent in practica medicala, au
dus la definirea euthanasiei. Euthanasia este o metoda de provocare de catre medic
a unei morti precoce, nedureroase, unui bolnav incurabil, pentru a-i curma o suferinta
grea si prelungita. Termenul provine din grecescul euthanasia (eu: bine, thanatas:
moarte) care semnifica "moarte usoara". Euthanasia este de doua
feluri: activa si pasivā. Eutanasia voluntara.sau activa se face la cererea
pacientului muribund, sau a persoanei care il reprezinta legal. Ea implica o actiune
deliberata care produce moartea. Euthanasia pasiva sau negativa se
manifesta prin abtinerea de la a face anumite gesturi terapeutice care ar putea
preveni moartea imediata, sau ar prelungi viata celui aflat in suferinta.Istoric
Euthanasia a fost acceptata legal si
moral in forme variate, in diferitele etape de dezvoltare a civilizaliei. In Grecia si in
Roma antica existau situatii cand era permis sa ajuti pe cineva sa moara. Scriitorul grec
Plutarh mentioneaza ca, in Sparta, pruncuciderea era practicata asupra copiilor care nu
erau suficient de "sanatosi si vigurosi". Pe de alta parte, atat Socrate cat si
Platon au sanctionat euthanasia in multe ocazii, desi in Atena magistrii vremii
pastrau o rezerva de otrava pentru oricine dorea sa moara. Ei spuneau: "Daca viata a
fost odioasa cu tine, mai bine sa mori; daca ai fost distrus de soarta, mai bine sa bei
otrava". Euthanasia voluntara la cei varstnici a fost un obicei aprobat la
cele mai multe civilizalii antice.
Impunerea Bisericii pe plan social a facut ca euthanasia sa fie
oficial interzisa. Crestinismul, iudaismul si islamismul, care considera, fiecare in felul
lor, viata ca fiind sacra, au condamnat euthanasia sub orice forma. Urmand
principiile traditionale religioase, legislalia multor tari considerd si astazi actul de a
ajuta pe cineva sa moara drept omucidere supusa sanctiunii penale. Chiar si euthanasia pasiva
a fost de multe ori condamnata. Ea insa a existat, nedeclarat, chiar si acolo unde a fost
declarata ilegala. Este frecvent intalnita, de altfel, extemarea unor bolnavi la cererea
familiei, sau la sugestia medicilor, atunci cand starea acestor bolnavi este considerata
deasupra posibilitatilor actuale de tratament, situatie care este amiabila pentru ambele
parti: pentru familie pentru ca evita complicatiile si cheltuielile presupuse de autopsie,
transport, forrnalitati de natura administrativa; pentru asistenta medicala - pentru ca
reduce cheltuielile, elibereaza un pat de spital si nu altereaza indicii statistici ai
spitalului prin cresterea mortalitatii.
Cei care au criticat aceasta practica au adus in discutie asa-numitele Comitete
ale euthanasiei, infiintate de Germania nazista, care erau imputernicite sa condamne
si sa execute pe oricine era considerat ca fiind o povara pentru stat. Acest exemplu de
abuz prin puterea de a decide asupra vietii si mortii a constituit mult timp un argument
contra practicarii euthanasiei.
Aspecte legale
Organizatii care au sustinut legalizarea euthanasiei
au aparut in Marea Britanie in 1935 si in SUA in 1938. Aici a aparut Euthanasia
Society of America, organizatie care considera ca "tinand cont de precautiile
necesare, poate fi legal a permite bolnavilor incurabili sa aleaga imediat sa moara
decat sa trdiasca in agonie". In 1979, societatea EXIT din Marea Britanie a publicat primul
ghid cu "prescriptii in vederea sinuciderii", in care erau prezentate date
detalii privitoare la modalitatile de sinucidere. EI a fost urmat de o alta carte,
intitulata "Lasa-ma sa mor inainte de a ma trezi". Aceste organizatii au
castigat un anumit suport de la o parte a opiniei publice, dar nu au fost in stare sa se
impuna in intreaga lume. Īn ultimele decenii, legile impotriva eulhanasiei pasive
si voluntare au devenit mai permisive, dar au ramas inca serioase intrebari de ordin moral
si legal. Doua recente referendumuri care au avut loc in statele Washington si
Califomia(SUA ) au autorizat medicii din aceste state sa practice eurhanasia activa,
aceasta fiind considerata "o noua prestatie medicala `. Ea a fost aprobata de
64% dintre participanti si de 79% dintre cei care aveau varsta sub 35 de ani'.
In SUA exista, de altfel, o adevarata miscare pro-euthunasie, care
promoveaza dreptul de a muri "cu demnitate" si care a primit o incurajare
considerabila prin includerea in 1990, in legislatia a 40 de state, a recunoasterii
dreptului legal al unei persoane de a lua singura "decizia de a trai". Aceasta
permite imputetnicirea medicului curant sa nu efectueze nici un act medical care ar
prelungi viata unui bolnav aflat intr-un stadiu terminal de evolutie a unei boli
incurabile. In 1989, prestigioasa revista medicala New England Journal of Medicine afirma
ca "nu este imoral pentru un medic de a asista intr-un mod rational sinuciderea unui
bolnav aflat in stadiul terminal al unei boli incurabile"'
In revista medicala JAMA a fost descrisa intr-un articol anonim
initiativa unui medic de a injecta unui tanar bolnav de cancer o doza letala de morfina,
fara ca pacientul sa stie, fapt care a provocat o adevarata furtuna in lumea medicala. In
replica, a fost publicat un alt articol, intitulat "Doctorii nu trebuie sa
ucida" prin care "medicul ucigas" a fost acuzat ca a incalcat legile
civile, nu a respectat protocoalele medicale si a violat cele mai sacre canoane medicale .
|
In Olanda, tara in care euthanasia este
legiferata, anual au loc in jur de 5000 de cazuri de euthanasie activa ". Ea
este facuta in urmatuarele conditii: pacientul este constient si isi da acordul liber,
explicit si repetat; atat pacientul cat si medicul sunt de acord impreuna ca suferinta
este extrem de greu tolerabila; alte posibilitati terapeutice au fost epuizate; exista
acordul unui alt medic, complet neimplicat in acel caz; exista o decizie judecatoreasca
individuala data in acest scop.Procedura completa este, insa, destul de greoaie si
necesita mult timp pentru a se putea finaliza. De aceea, si aici ca si in alte parti se
intalneste asa numitul "hrivate killing", o euthanasie activa discreta in
care cauza oficiala a decesului este stopul respirator. El este insa determinat de o doza
masiva de narcotice, care, evident, nu este declarata si care creeaza impresia unei morti
naturale. 1,8% din totalul deceselor care au loc in Olanda sunt rezultatul euthanusiei active,
iar 54% dintre medicii olandezi au participat cel putin o data la o asemenea
"executie". Este curios faptul ca motivele care duc la acest gest sunt multiple:
demnitatea, durerea, lipsa valorilor etice si morale, sentimentul dependentei de altii
lipsa poftei de viata. In numai 10% din cazuri, durerea este elementul unic de decizie''.
Considerente medicale si etice
Asociatia Medicilor Americani a dat in 1933
o declaratie intitulata.,Medicul si pacientul muribund" care sustinea ca
"scurtarea intentionata a vietii unei fiinte umane de catre o alta vine
in contradictie cu etica profesiunii merlicale).
Profesiunea mcdicala a fost dintotdeauna situata in mijlocul
controverselor privitoare la euthunusie. Unele guverne si grupari religioase
accepta ideea ca pentru acesti bolnavi, aflati in stadii terminale ale unor boli
incurabile si pentru care nu exista astazi nici o posibilitate de tratament medical, nu
este justiticata apelarea la "mijloace exceptionale" pentru a le
prelungi viata(pentru cat timp, cu ce calitate a vietii si cu ce pret?). Progresele
tehnicii medicale fac posibila utilizarea aparatelor de ventilatie mecanica, prin care se
suplineste functia plamanior, a rinichiului artificial si a altor aparate care pot permite
pastrarea "īn viata" a unei persoane pentru o lunga perioada de timp, desi ea
este intr-o stare de coma inconstienta) din care niciodata nu-ti vei reveni in conditiile
cunostintelor medicale actuale, iar creierul are leziuni ireversibile, incompatibile cu o
viata cat de cat normala (alimentatie, comunicare, miscare, etc). O asemenea situatie
produce suferinta bolnavului, a familiei si este extrem de costisitoare, nefiind
accesibila in orice spital.
Pentru a ameliora problemele de etica si de morala produse de euthanasia
activa, a fost proiectat chiar un aparat care sa asiste sinuciderea unor asemenea
pacienti. Primul dintre ei care I-a folosit a fost o femeie la care a debutat boala
Alzheimer (o forma de dementa progresiva) si care, de teama ca in viitor nu va fi in stare
sa ia singura decizia privitoare la sinucidere, a ales sa o faca in acest mod.
Inventatorului acestui aparat i s-a retras insa ulterior dreptul de practica medicala.
Pe de alta parte, progresele rapide pe care le face medicina, indeosebi
in transplantele de organe, pot conduce la abuzuri in ceea ce priveste euthanasia, stiut
fiind faptul ca marea majoritate a organelor transplantate sunt recoltate de la bolnavi
considerati fara nici o sansa de supravietuire, al caror creier este complet mort (fapt
demonstrat prin criterii de stabilire a mortii creierului bine standardizate), dar la care
activitatea celorlalte organe este menlinuta artificial, prin mijloace medicale a caror
intrerupere duce imediat la moartea biologica propriu-zisa. Interesul nedeclarat al
celor care recolteaza organele pentru transplantare este evident, acela de a avea cāt mai
multi donatori. Cu toate acestea, cel de la care s-a recoltat un organ pentru
transplantare "traieste" intr-un anumit fel in corpul celuilalt, are
pastrata proptia lui zestre genetica si "ajuta" un alt om sa traiasca.
Noile definitii ale mortii, privite din punct de, vedere medical
si legal, precum si responsabilitatile rnedicale incearca sa lamureasca
aceasta noua realitate. Majoritatea tarilor au acceptat notiunea de moarte
cerebrala punctul in care centrii nervosi cei mai importanti nu mai
functioneaza - moment in care este sau poate deveni "legala" oprirea, cu
permisiunea familiei,a unui aparat care mentine"viata".
In 1985, in SUA s-au adoptat asa-numitele Drepturi ale
Bolnavului in Sladiul Terminal. Acestea ii permit sa opteze pentru euthanasie pasiva,
daca ia aceasta hotarare liber si este informat de consecinte. Controversele legate de euthanasia
activa raman inca deschise, datorita activitatii miscarilor religioase si a multor
apartinatori ai profesiei medicale.
Considerente religioase
Un mare filozof si medic al culturii
iudaice, pe nume Maimonides (1135-1204), pe care contemporanii sai l-au supranumit
"AI doilea Moise" a scris: "O persoana care este pe moarte trebuie sa fie
privita cu respectul ce i se cuvine unei persoane care este in viata."'
Coranul stipuleaza faptul ca euthanasia, chiar daca
este solicitata de bolnav, este un pacat, iar cei care o fac vor fi "exclusi din
ceruri".
In anul 1958 a fost emisa "Declaratia Vaticanului privind Euthanasia" care
sustinea ca "Biserica, acum si intotdeauna a fost impotriva luarii unei vieti,
indiferent de circumstante"".
De altfel, luarca vietii unui om, indiferent de circumstantele pe care
ni le putem argumenta, este o incalcare a legii lui Dumnezeu, care spune clar: "Sa nu
ucizi !". Argumentele care vin in favoarea euthanasiei trebuie filtrate prin
prisma urmatoarelor intrebari: Dreptul de a alege trebuie respectat mai mult decat viata
insasi'? Cat este de obiectiva alegerea pacientului? Nu este ea influentata de faptul ca
el ar vrea sa traiasca, dar stie ca va muri'' Teama de moarte este mai mare sau mai mica
decat teama de suferinta, de durere? Este moartea un loc de evadare sau un loc de
"parcare"?
Doar Dumnezeu poate decide cand anume viata nu mai are nici o valoare.
Daca acceptam faptul ca un om sau un grup de oameni, indiferent cat ar fi de calificati in
acest domeniu, pot decide cine trebuie sa traiasca si cine trebuie sau poate sa moara,
prerogativele de Creator ale lui Dumnezeu sunt preluate de creaturile Sale. lstoria a
experimentat aceasta substituire in numele unor idealuri declarat nobile, iar
"purificarea rasei", atat de elitist declarata, a fost un fiasco. A ucide este o
"boala contagioasa" indeosebi pentru acest secol, greu de tinut in frau si cu
mari tendinte de multiplicare.
Moartea este cel mai privat aspect al vietii. Intimitatea ei este din
ce in ce mai mult violata. Punctul terminus in care ajunge un om este si momentul ultimei
sale posibile intalniri cu Dumnezeu. Tehnologia medicala de astazi a adus nu numai
beneficii pacientiilor, dar si schimbari si modificari etice, legale si religioase, a
creat dileme pentru bolnavi, pentru familiile acestora si penttu personalul medical. Este euthanasia
o solutie? Este ea ultima solutie? Categoric, nu! Ea este requiem-ul celor
lipsiti de orice speranta, dar si provocarea acelora ce cred ca "suferintele de acum
nu sunt vrednice sa fie puse alaturi cu slava viitoare" (Rom. 8,18).
Dr. Leonard Azamfirei |