În studiul biblic din 18 iulie, la sfârşitul notei de sub întrebarea 1 este următoarea frază:”Legea nu poate să mântuiască, aşa cum simptomele unei boli nu pot să trateze boala. Simptomele nu tratează, ci scot în evidenţă nevoia de tratament. Aşa funcţionează Legea.”
Când am citit prima dată, am spus că este o greşală, fie de traducere fie de concept, deoarece în viaţa practică nimeni nu aşteaptă de la simptome să vindece o boală. E ceva absurd. Mi se părea mai corect să se spună de exemplu că “Legea nu poate să mântuiască după cum termometrul nu poate rezolva problema temperaturii”. Dar simptomele (ex. temperatura) fac parte integrantă din boală, deci, cum să aştepţi ca boala să vindece boala?
În ziua respectivă am avut o confruntare serioasă cu cineva care spunea că fraza este corectă, că exprimă foarte bine ceea ce trebuie, deoarece, tocmai prin faptul că nimeni nu aşteaptă ca simptomele să vindece boala vrea să spună că tot aşa, Legea nu poate să mântuiască…
Am repetat faptul că o comparaţie bună este aceea în care, lucrurile cunoscute la care ne raportăm să fie corecte, or aici, simptomele vindecând boala este o absurditate. Prin paralelism, poate fi Legea un simptom al păcatului? În nici un caz! În schimb, de multe ori la punerea termometrului glumim şi spunem: “Ia să punem noi termometrul să rezolvăm cu temperatura!”… Astfel, termometrul ar putea fi folosit drept comparaţie, deoarece ne arată un simptom al bolii, temperatura, dar nu simptomele.
Şi totuşi interlocutorul meu insista că fraza este corectă şi că autorul are dreptate. Atunci am spus ca logica unuia din doi nu funcţionează bine. Am căutat pe internet versiunea engleză în speranţa că ar putea fi o greşală de traducere, dar spre surprinderea mea, şi în engleză fraza era identică. Nu era nici o greşală de traducere. Şi atunci unde era hiba?
Hiba era în modul de abordare a unei comparaţii.
Noi ştim că ilustraţiile sau comparaţiile nu sunt perfecte şi că nu trebuie să aşteptăm ca orice detaliu al unei comparaţii să aibă o semnificaţie. În parabola celor zece fecioare, noi spunem că fecioarele reprezintă Biserica. Dar atunci, fiind vorba acolo şi de un Mire, ne punem întrebarea cine este Mireasa? De multe ori Biserica este simbolizată prin Mireasă. Dar acum avem două mirese? Nu! Trebuie să ne concentrăm asupra mesajului special al parabolei. Aici Biserica nu e reprezentată de mireasă, ci de zece fecioare. Nu contează că există un mire, nu contează că mirele are o mireasă. Ceea ce contează este că în această parabolă Biserica este reprezentată de zece fecioare şi mesajul, care se leagă de lipsa uleiului de rezervă. Ignorăm de tot mireasa, şi ignorăm chiar şi pe Mire şi nu încercăm explicarea fiecărui detaliu, pentru că nu aceste detalii au fost în intenţia autorului. Noi ştim că Mirele este Isus, şi ar fi de pildă şi mai absurd să creem o relaţie între Mire şi cele zece fecioare ca Mireasă. Care este învăţătura de fond a parabolei? Aici trebuie să ne canalizăm direcţia de interpretare.
Tot aşa, în ce priveşte comparaţia Legii cu simptomele unei boli, nu trebuie să aşteptăm ca orice detaliu să fie explicat. Ideea comparaţiei este următoarea: Noi ştim că anumite simptome descoperă sau arată existenţa unei boli. E vorba de temperatură, de o stare generală proastă, poate şi de anumite dureri, de lipsa poftei de mâncare, etc. Simţim nevoia de un medic pentru a pune un diagnostic şi a ne oferi un tratament. Şi acum vine comparaţia: “Tot aşa cum simptomele ne descoperă boala, tot aşa Legea ne arată păcatul”. Dacă ilustraţia ar fi fost introdusă în acest fel, nu ar fi deranjat. Dar prin abordarea: “Tot aşa cum simptomele nu vindecă, tot aşa Legea nu vindecă”, se crează normal întrebarea: Dar cine spune că simptomele pot să vindece?
E necesar să ignorăm faptul concret că nimeni nu aşteaptă de la simptome să vindece, (lipseşte orice logică!), şi să ne concentrăm doar asupra faptului că simptomele arată boala şi atât! Şi totuşi trebuie să recunoaştem că ilustraţia este nefericită. Atunci când avem de ales între două sau mai multe posibilităţi, ar fi normal s-o alegem pe cea mai bună! Are cineva o altă părere?
Benoni Catană
|
|